Uanset om du skal ud at rejse for fornøjelse eller arbejde, så er et forsinket eller aflyst fly irriterende og frustrerende. Der er mange som ikke ved, at de kan få erstatning ved forsinkelser og aflysninger, så der er mange rejsende, der går glip af nogle penge.

Hvornår har du krav på erstatning?

Flyet aflyses
Hvis dit fly bliver aflyst, eller du bliver nægtet boarding, så kan du have krav på erstatning. Hvis der sker følgende, så bør du søge om erstatning:

  • Dit fly bliver aflyst mere end 14 dage før afgang, og du ankommer mere end fire timer forsinket til destinationen.
  • Dit fly bliver aflyst 7 dage før afgang, og du ankommer mere end to timer forsinket til destinationen.
  • Hvis du bliver nægtet boarding på grund af overbooking.
  • Hvis flyet er forsinket mere end 5 timer før afgang, så ses det som aflysning af flyet.
  • Hvis flyet er forsinket mere end 3 timer ved ankomst, så ses flyet som aflyst.

Hvad har du ret til ved et aflyst fly?
Hvis du er så uheldig, at dit fly bliver aflyst, så har du ret til nogle bestemte typer af erstatning, men du kan kun vælge én af dem:

  • Fuld refundering af billetprisen.
  • Ny billet til dit endelige rejsemål. Flyselskabet skal dække udgifterne, også selvom du rejser med et andet selskab.
  • Ved mellemlanding har du krav på en returflyvning til din første afgangslufthavn så hurtigt som muligt. Flyselskabet dækker udgiften.

Søg hjælp og rådgivning

Hvis du stadig ikke helt ved, hvad du skal gøre, hvis dit flyv bliver aflyst eller forsinket, så kan du vælge at kontakte et advokatfirma, da de kan hjælpe dig med at få styr på, hvad du har ret til at få i erstatning. Derudover så kan de også hjælpe dig med en sag imod flyselskabet, hvis de ikke vil give dig de ting, som du har ret til.